Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Loes jong - WaarBenJij.nu Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Loes jong - WaarBenJij.nu

Bolivia

Blijf op de hoogte en volg Loes

07 Februari 2016 | Bolivia, La Paz

Het was tijd om naar Bolivia te gaan! Afscheid genomen van iedereen van de school en op weg naar de bus! Bus was al gelijk een uur te laat… en ik stond niet op de lijst, maar gelukkig was iemand niet komen opdagen dus kon ik toch nog mee! Jammer genoeg met een krijsende baby naast me. Eenmaal in La Paz aangekomen kwam ik precies tegelijk aan bij het hostel als Lotte! (vriendinnetje met wie ik in Zuid-Afrika woonde). Eerst hebben we een beetje de stad verkend en een walking tour gedaan, over de ‘witch’ market gelopen waar je je dode lamafoetussen kunt kopen. Heel normaal…. Blijkbaar als je een gebouw wilt bouwen moet je eronder eerst een lamafoetus offeren met coca bladeren en alcohol voor pachamama, moeder aarde, want die houdt van alcohol. Ook kun je er allemaal toverdrankjes kopen!

De dag erna hebben we een tour gedaan naar de Chacaltaya berg, en zijn we nog een stuk naar boven gelopen tot 5000 meter. Maar we kregen nogal last van de hoogte dus zijn we maar gestopt met lopen toen we de sneeuw bereikten. Het was jammer genoeg super bewolkt (en we zaten natuurlijk in de wolken dus we zagen niet zoveel, maar alsnog af en toe super mooi uitzicht! Het was wel echt bijzonder om door de wolken te lopen! ’s Middags zijn we naar de valle de luna geweest wat blijkbaar een vallei is wat op de maan lijkt, ik zou het niet weten maar het was wel super raar en mooi! Daarna nog even met de kabelbaan hoog boven de stad naar boven gegaan.

De dag erna hebben we de death road gedaan, dit was de meest gevaarlijke weg ter wereld daarom is het nu soort van gesloten en fietsen alle toeristen er naar beneden. Met een geweldig uitzicht! Ik moest eerst wel even wennen aan een mountainbike met al die losse stenen maar ging al snel super hard! Ook moesten we door mini watervallen fietsen dus het was wel fijn dat we een heel pak aan hadden. De hele weg is naar beneden dus heerlijk lui!

We wilde eigenlijk voor een paar dagen naar de jungle, maar de vluchten erheen waren allemaal gecancelled door het slechte weer. Dus gingen we maar door naar Cochabamba, een vrij moderne stad. Hier heb ben we het grootse Jezusbeeld (of op een na grootste, verschilt qua bron…) gezien en daarna de hele middag naar een oefening van de carnavalsoptocht gekeken wat super leuk was! Jammer genoeg werd ik die middag ziek en hebben we een dagje rustig aan gedaan. Daarna zijn we naar een nationaal park gegaan wat aan de rand van de jungle ligt. Hier was het echt super heet en zweterig, dus we zijn maar gaan raften! Het was een schattig mini dorpje met alleen maar Bolivianen. Ondanks dat we nog een beetje ziek waren zijn we weer verder gegaan en de nachtbus naar Sucre genomen.

Sucre is echt een leuk stadje en we hebben een tour gedaan naar een krater met een dorpje erin. We zijn de hele hike echt niemand tegen gekomen, lang leve laag- en regenseizoen! Op een plek zouden ook schatten moeten liggen, dus een lokale man was bang dat wij ze gingen zoeken. De locals doen het zelf niet, want bij elke schat komt er een soort gas uit een dan ga je dood. Maar als je ’s nachts de blauwe lichten zoekt en er een zwaard in steekt, en de volgende dag terug komt, kun je de schat pakken. Maar de schatten kunnen wel uit zichzelf verplaatsen als beveiliging tegen mensen…. Hele bijzondere schatten...

Vervolgens zijn we naar Tupiza gegaan wat bijna bij de Argentijnse grens ligt. Dit is echt een cowboy stadje en we hebben er natuurlijk paardgereden, waar we mochten kiezen of we een helm of cowboy hoed op wilden, domme vraag natuurlijk! Vanuit hier hebben we een vierdaagse tour naar de salt flats in Uyuni gedaan. Veel in de auto gezeten maar super veel mooie uitzichten gezien! Een rood meer, een groen meer, een spiegelend meer, nog veel meer meren met heel veel flamingo’s en natuurlijk ook heel veel lama’s gezien! Ook door de woestijn gereden, door de bergen, langs vulkanen, hot springs, langs mini zoutvlaktes en bij geisers gestopt! Dat was ook wel bizar met kokende blubber en rook vanuit alle gaten in de aarde. We hebben de laatste nacht in een zouthostel geslapen, een hostel helemaal gemaakt van zout en de vloeren liggen ook vol met zout! De volgende ochtend zijn we super vroeg opgestaan om de zonsopgang te kunnen zien op de megagrote zoutvlakte. Dit was echt super mooi en later ook de weerspiegeling van de wolken gezien op de zoutvlakte omdat er een laagje water op lag. Jammer genoeg stopte de driver daar niet omdat we later weer de weerspiegeling zouden zien, maar dat was dus niet zo…. Nogal jammer want heb er nu helemaal geen foto’s van! We zijn wel gestopt op het droge gedeelte en hebben we heel veel van die perspectief foto’s gemaakt wat altijd leuk blijft natuurlijk!

Hierna gingen we naar Titicaca meer, blijkbaar het hoogstliggende meer van de wereld, super mooi weer en leuk naar Isla de Sol geweest met de boot! Dat waren mijn Bolivia avonturen want het is weer tijd om terug naar Peru te gaan voor carnaval!

• 10 Februari 2016 - 17:48

Oom Kees +tante Ria + Je Moeder:

Hallo Loes,
    Ik heb het idee dat je al bijna naar huis verlangd (maar niet heus) wat ben jij een bof kont zeg dat je zoveel moois kan zien wij worden bijna jaloers als we dit allemaal lezen SUPER SUPER groeten van je oom Kees, tante Ria en je super lieve moedertje.