Venda Region & Pretoria - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Loes jong - WaarBenJij.nu Venda Region & Pretoria - Reisverslag uit Thohoyandou, Zuid-Afrika van Loes jong - WaarBenJij.nu

Venda Region & Pretoria

Blijf op de hoogte en volg Loes

17 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Thohoyandou

Onze begeleidster vanuit Nederland was in Zuid-Afrika en kwam bij ons een weekendje op bezoek, oftewel we moesten in Groblersdal blijven en ons daar vermaken. Het regende nogal veel het hele weekend dus dat was wel een beetje jammer, maar we hebben heerlijk filmpjes gekeken en uit eten geweest met onze begeleidster. Op zondag zijn we richting Middelburg gereden. Dit dorpje was niet echt boeiend en we waren vooral blanke attracties. Vlakbij was er een soort parkje waar we in gingen. Het leek wel een spookstad, er was echt helemaal niemand namelijk! We hebben 1 auto gezien, alle huisjes stonden leeg en er was een oud verlate kerkje. Toen zijn we maar weer terug gegaan.

EINDELIJK konden we langs de scholen! We moeten eerst toestemming van de ouders van de kinderen krijgen dat ze mee mogen doen aan het onderzoek. Maar natuurlijk gaat dat niet zo effectief… Oftewel, eerst rijdt je langs een school om te vertellen over het onderzoek en dan hebben ze geen tijd dus moet je de dag erna terugkomen om een afspraak te maken, om vervolgens weer langs te komen om de toestemmingspapieren aan de kinderen te geven en daarna nog een keer terug om ze op te halen en omdat het geregend had (het regent al bijna 2 weken…) moeten we nog een keer terug om de overige papieren op te halen… En dit is nog niet eens het echte onderzoek! Ik vraag me af hoe snel dát zou gaan…

Op donderdagavond zijn Lotte en ik naar Pretoria gereden om naar een concert van Jack Parow te gaan. Een soort van Afrikaanse Jeugd van Tegenwoordig, wat best wel slecht is maar stiekem wel heel leuk! De dag erna zijn we met z’n vieren naar het noorden gereden, naar de Venda Region tegen de grens van Zimbabwe aan. We moesten nog een heel stuk door het donker rijden wat niet erg handig was met alle gaten in de wegen en de manier waarop auto’s, vrachtwagens en bussen elkaar inhalen… Venda Region is echt heel mooi en ook weer heel anders dan waar we wonen. We gingen naar een cultural arts centre in Thohoyandou en vanuit daar hadden we een tourguide om naar allemaal kleine lokale arts studio’s te gaan wat leuk was om te zien. We hebben ook een kopje thee gedronken bij locals binnen, wat super leuk is om allemaal verhalen van ze te horen. Daarna zijn we nog naar een bos gegaan met een waterval. S’ avonds zijn we uit eten gegaan en we wilden eigenlijk nog uitgaan. Maar toen we langs de uitgaansgebieden reden, voelden we ons niet al te veilig dus zijn we maar verstandig naar huis en naar bed gegaan. De volgende dag zijn we onderweg terug naar de Makapan’s Caves gegaan die super mooi waren!

Het volgende weekend zijn we naar Pretoria gegaan omdat daar het Ndlovu Youth Choir zou optreden. Vrijdagavond zijn we lekker uit eten gegaan en wat drankjes gedaan. Zaterdag heeft een jongen die uit Pretoria komt ons beetje rondgeleid door de stad en zijn we naar Aerodrome geweest, waar allemaal kleine (stunt)vliegtuigjes oefenen. Daarna hebben we geluncht in een soort lodge/park/kinderboerderij/speeltuin achtig iets waar ook luipaardjes waren! ’s Avonds zijn we naar de Universiteit van Pretoria gegaan omdat daar het koor optrad. Er waren in totaal 6 koren maar het Ndlovu Youth Choir was de enige met echte Afrikaanse liedjes, waarbij het hele publiek opstond en meedanste! Super leuk om gezien te hebben. Op zondag hebben we een beetje geshopt en uitgebreid ontbeten, geluncht en gebraaid als avondeten… Oftewel onze hele dag bestond uit eten! ’s Avonds weer naar Groblersdal gereden omdat we maandag natuurlijk weer fris en fruitig op kantoor moeten zitten. Gelukkig wordt het maar een kort weekje want donderdag gaan we naar Lesotho toe!

• 17 Maart 2014 - 10:25

Hilde:

Heee Soepkip! Klinkt als een hele efficiënte werkwijze daar ;) Wel gaaf dat jullie toch zoveel leuke dingen kunnen doen!! Veel plezier nog!!!!! xx

• 18 Maart 2014 - 13:18

Joke:

Het onderzoek verloopt dus nog niet zo vlotjes. In de tussentijd verveel je, je volgens mij niet echt. Maar hoe gaat het nou met jou puntjes of komen die zondermeer wel? Veel plezier en efficient gebruik van je vrijetijd.
    Groetjes, Joke

• 18 Maart 2014 - 14:16

Loes:

Het scheelt dat mijn eigen onderzoek gericht is op het eerste gedeelte van het grote gehele onderzoek, dus ik zal niet in de problemen komen gelukkig!

• 19 Maart 2014 - 11:51

Ria Den Breejen:

Hoi Loes.

Je hebt ondanks de vele regen nog wel het een en ander gezien. Ik hoop dat je er ook nog wat leert.
    Dat zal wel als je ziet hoe efficient ze daar werken. Ook dat is al iets om je in te verdiepen en over te verwonderen.Doe je best . Eet niet al te veel want anders......

Veel plezier en de groetjes van tante Ria en oom Kees.