Groblersdal & Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Loes jong - WaarBenJij.nu Groblersdal & Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Loes jong - WaarBenJij.nu

Groblersdal & Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Loes

09 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het heeft weer even geduurd maar hier is dan weer een blog. Laatste paar weken ben ik geen weekendjes meer weggeweest jammer genoeg omdat ik het weekend ook een beetje moest doorwerken aan mijn thesis. Gelukkig was het af en toe mooi weer en kon ik daar ook lekker van genieten. ’s Avonds was het echt heel koud aan het worden, we sliepen onder drie dikke dekens aangezien ons huisje niet bepaald goed geïsoleerd is.

Op een vrijdag hebben we nog een bachelorette feestje georganiseerd voor één van de medewerkers van ndlovu, die we eigenlijk helemaal niet kenden. Ze had het echt niet verwacht dus dat was wel leuk, maar toch was het een beetje een ongemakkelijk bachelorette feestje. Iedereen zat maar beetje te schreeuwen en proberen de toekomstige bruid te laten dansen, maar ja. De bruiloft zelf was in het laatste weekend van mijn tijd in Groblersdal. Het was super leuk om een traditionele bruiloft mee te maken, die hier normaal 2 dagen duurt maar wij zijn maar 1 dag gegaan. De bruiloft begon om 10 uur in de kerk, oftewel 11 uur of zelfs nog later. De bruid en bruidsmeisjes komen super leuk dansend de kerk binnen, iedereen maakt lawaai en schreeuwt, fluit, danst! Dat is heel wat anders dan wat wij gewend zijn in Nederland. In de dienst werd ook nadrukkelijk gezegd dat een vrouw zich onderdanig aan de man moet gedragen en dat de man van zijn vrouWEN moet houden. Oftewel, weer duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen. Daarna gingen we naar het huis van Whitey, de vrouw, en daar werden zo’n 100 speeches gehouden, allemaal over hoe blij ze waren dat Whitey toch nog getrouwd was en dat ze nu eindelijk moeder kon worden. Daar draait het blijkbaar allemaal om… Wat ik toch wel beeeeeetje apart vond was dat de bruid en bruidegom allebei om hun mobiel zaten terwijl hun ouders een speech hielden… Beetje vreemd gezicht, maar oké. Het was ook wel apart dat alle blanken van Ndlovu in de tent het dichtst bij de bruid en bruidegom zaten en daarna kwam de familie pas, wij mochten ook eerst eten halen. Voelt toch een beetje raar aangezien ik de bruid en bruidegom maar twee keer gesproken heb of zo. Na alle speeches werd er lekker Afrikaans gedanst.

Daarna zat mijn Groblersdal tijd erop! De interventies hebben we allemaal kunnen afronden op de scholen en nu moeten alleen de follow-up questionnaires afgenomen worden. Nu hebben de leerlingen examens dus ik vraag me af wanneer dat ooit gedaan gaat worden, maar ja dat maakt voor mij niet meer uit! Aankomende week moet ik nog een beetje aan mijn thesis werken want 13 juni is de deadline, maar dat gaat vast wel goed komen. Natuurlijk moesten we van iedereen afscheid nemen en hoe kan dat beter dan met een grote braai! Het een hele gezellige avond om de mooie tijd in Groblersdal af te ronden met de mensen van Ndlovu. En de dag erna hebben we nog een mini afscheid met de life skill facilitators gehouden in de chill-hub. s’ Avonds zijn we nog kort naar de shebeen gegaan (een lokale kroeg, nja een soort van hutje waar je wat kunt drinken en een pooltafel).

We zijn vanuit Johannesburg naar Kaapstad gevlogen en daar zijn we een paar daagjes gebleven. Hier was het ECHT SUPER KOUD! Het was denk ik niet meer dan 12 graden, regen en wind en ’s avonds hebben we zelf soort van sneeuw en keiharde hagel gehad!! Maar oké, we gingen natuurlijk door wind en regen door met toerist uithangen. We he ben een city sightseeing hop on hop off bus tour gedaan, om zo de hele stad een beetje te leren kennen. We zijn naar het district 6 museum geweest, Castle of Good Hope, V&A Waterfront, Clocktower en Camps Bay waar we even over het strand hebben gelopen in regenjas en hebben geluncht. De volgende dag zijn we naar de Cape of good hope gereden, wat echt super mooi is! We zijn ook naar boven gegaan met een cable car naar een vuurtoren, waar je mooi 360 graden uitzicht heb. Op de terug weg zijn we via Chapman’s Peak terug naar Kaapstad gereden. Deze weg door de bergen met de oceaan eronder en bergen in de verte was echt geweldig mooi! Na een korte stop in Houtbay zijn we bij direct naar een restaurantje in Kaapstad gegaan. Heel toevallig ben ik twee meiden tegengekomen die ik in Drakenbergen heb ontmoet en daar zijn we ’s Avonds mee naar een studentenbuurt gegaan om daar een drankje te doen en vervolgens naar de grote uitgaanstraat waar we lekker hebben gedanst. De dag erna zijn we naar de tafelberg gegaan, EINDELIJK waren de wolken een beetje weg. We zijn met de cable car naar boven gegaan en daarboven heb je echt heel mooi uitzicht! We waren net op tijd want we liepen alweer snel door de wolken heen en toen konden we niets meer zien. Het was 4 graden boven met wind dus dat was aardig koud… Maar weel snel naar beneden gegaan en op weg naar Robbeneiland! We gingen met de boot naar Robbeneiland en daar kregen we een rondleiding van iemand die daar zelf gevangen heeft gezeten dus dat was super interessant om allemaal te horen! Daarna zijn we gelijk doorgereden naar Mossel Bay waar de Garden Route begint!

• 10 Juni 2014 - 22:07

Leo:

Ha die Loes.

Er komt geen einde aan jouw reis.
    Wel afscheid nemen van diverse mensen, je thesis afronden, maar geen enkel woord over je Nederlandse vaderland.
    Geniet maar lekker van het laatste stukje.

Als je diploma binnen is, verwachten we natuurlijk een uitgebreide braai!

Groetjes van Leo en natuurlijk ook Joke.