Lesotho - Reisverslag uit Malealea, Lesotho van Loes jong - WaarBenJij.nu Lesotho - Reisverslag uit Malealea, Lesotho van Loes jong - WaarBenJij.nu

Lesotho

Blijf op de hoogte en volg Loes

31 Maart 2014 | Lesotho, Malealea

Aangezien we dachten dat Zuid-Afrika niet groot genoeg was gingen we maar naar een ander land(je), Lesotho! Toch wel raar dat afstand nogal relatief is hier vergeleken met thuis. We zijn ‘even’ 800 km heen en 800 km terug gereden voor maar twee daagjes. Het was het wel zeker waard! Alleen het rijden erheen was al super mooi. Gelukkig hadden we op tijd door dat de grenspost om 5 uur dicht zou gaan, anders hadden we niet eens meer het land in gekund. Lesotho is toch weer heel anders dan het Zuid-Afrika wat ik tot nu toe ken, alleen maar zwarte mensen en je bent echt een attractie als je er rond loopt. We sliepen in een heel leuk hostel in ronde hutjes. In de twee dagen dat we er waren hebben we een pony trekking tour gedaan door de bergen. Ik was echt verbaast wat paarden allemaal konden! Sommige stukken waren zo steil dat het me verbaasde dat we niet in de afgrond vielen! Het uitzicht was echt super mooi en het was erg leuk om op een paard te zitten, behalve de spierpijn die ik na afloop had van 6 uur per dag op een paard zitten. De nacht tussen de twee dagen in sliepen we in een mini dorpje (lees 10 hutjes) in de bergen in een hutje op de grond zonder water (en zo goed als met kippen in je hutje). Je zou een uur moeten lopen om water te halen uit een beekje, gelukkig had ik nog water in een fles (luiheid)! s’ Ochtends was er een dorpsruzie tussen de mannen en vrouwen want één van de mannen was de avond ervoor dronken en die had blijkbaar dingen gedaan wat niet kon. Ook al verstond ik er niets van, het was eigenlijk wel grappig om te zien (vrouwen wonnen natuurlijk). Na een super mooi en vermoeiend weekend gingen we weer terug naar Groblersdal.

Met het onderzoek wil het nog steeds niet echt vlotten. De parents consent formulieren zijn allemaal binnen en er zijn eindelijk afspraken gemaakt om de vragenlijst af te nemen! Maar ja, eerst een week examens, dan deze week vakantie… Dus het blijft allemaal op een Afrikaans tempootje gaan. Het blijft ook wel raar dat wanneer een blanke mee gaat naar de scholen om afspraken te maken, het veel sneller gaat dan wanneer alleen zwarte mensen erheen zullen gaan (ook al zijn het zwarte scholen…) Oftewel, wij zitten een beetje blank te wezen als we mee gaan terwijl de anderen de afspraak maken in Zulu/Xhosa/Sotho of weet ik veel welke taal! Achja, als het daardoor iets sneller gaat…

Na al die drukte van het onderzoek.. (totaal niet), dachten we dat het wel lekker zou zijn om eindelijk van de zon te genieten en een dagje in Groblersdal door te brengen in het zonnetje aan het zwembad! Was een mooi plan, maar na 2 uur was ik verbrand en heb ik de rest van het weekend lekker in de schaduw geluierd!

Deze week nemen Astrid en ik woensdag, donderdag en vrijdag vrij zodat we lekker op vakantie kunnen. We gaan naar St. Lucia het strand en hopelijk krokodillen en nijlpaarden spotten! Kort weekje dus maar! Goed uitrusten voordat we eindelijk op de scholen vragenlijsten kunnen afnemen!

• 31 Maart 2014 - 18:14

Leo:

Hoi Loes.

Nou, nou ..... dat is toch hard werken!!!
    Pas maar op dat je niet overwerkt raakt als de vragenlijsten zijn ingevuld.
    Geniet dus nog maar even van de rust met de broodnodige vakantie.

Pas op ... krokodillen kunnen bijten.

Heel veel plezier gewenst en pas goed op jezelf.

Leo

• 31 Maart 2014 - 18:14

Sietske:

Hoi Loes, wat heb jij weer een plek gevonden om te genieten! Mooi dat er ook (teveel) tijd is om trips te maken en dat je gezondheid het allemaal toelaat. Ik hoop voor je dat je studiedoel toch wel gehaald gaat worden! Al je foto's laten ons leuk meeleven. Heb het goed. Groeten van ons