Kruger & Swaziland & Drakensbergen - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Loes jong - WaarBenJij.nu Kruger & Swaziland & Drakensbergen - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Loes jong - WaarBenJij.nu

Kruger & Swaziland & Drakensbergen

Blijf op de hoogte en volg Loes

11 Mei 2014 | Swaziland, Mbabane

Het is alweer een poosje geleden dat ik heb geschreven wat ik hier allemaal uitvoer! Afgelopen weken waren en veel public holidays zodat we lekker lang weg konden elk weekend. We zijn naar de Blyde Canyon River geweest wat de op één na grootste canyon ter wereld is. We sliepen in Graskop waar leuke watervallen in de buurt waren en super mooie uitzichten. We zijn heerlijk uit eten geweest met een paar Fransen die we daar ontmoet hadden en de volgende ochtend hebben we een paasontbijtje aan een riviertje gehad. Dat was ook geen vervelend uitzicht. Daarna zijn we snel doorgereden naar het Kruger park waar we in leuke tenten (met normale deur) sliepen. We hebben echt weer heel veel dieren gezien, giraffes, impala’s, nijlpaarden, gnoes, kudu’s, nyala’s, zebra’s en nog zoveel meer! Maar het leukste waren toch wel de olifanten, heeeel veeeel olifanten. Ben er achter gekomen dat olifanten kunnen brullen…. Ik zat al naar een leeuw te zoeken maar blijkbaar waren het de magen van de olifanten. Een olifant stond midden op de weg waar we langs moesten, daar zijn we maar heel snel langs gereden, olifanten zijn toch wel HEEL ERG GROOT als je er naast staat... We hebben ook een ochtend safari gedaan die verder niet heel boeiend was jammer genoeg. Maar toen we zelf naar het volgende tentenkamp reden zagen we een cheeta! Dat is blijkbaar best bijzonder! De ochtend erna reden we 5 minuten toen we een groep auto’s zagen staan en iemand die ernaast liep, dachten we…. We keken namelijk tegen de felle zon in.. Totdat we zagen dat het een leeuw was die recht op ons afliep en 1 meter langs onze auto kwam! Dat was natuurlijk wel even leuk!

Het weekend erna zijn we naar Swaziland geweest. Het land lijkt qua natuur precies op Zuid-Afrika eigenlijk. Dit weekend hebben we eigenlijk helemaal niet zoveel gedaan, maar wel heerlijk van het zonnetje genoten. Het wordt hier echt al duidelijk herfst, de bomen in de steden zijn al rood en half kaal. ’s Avonds en ‘s ochtends is het ook al aardig koud (onder 10 graden) maar gelukkig is het overdag nog wel 25 graden! Mbabane, de hoofdstad van Swaziland, is niet zo’n interessante stad dus we zijn gelijk doorgereden naar de Ezulwini vallei waar we in een super leuk backpackers hostel sliepen. We hebben een hike van 3 uurtjes gedaan naar de top van de Breast Mountain. Bovenaan was het best wel koud met de harde wind en we waren bang dat het zou regenen aangezien de lucht zwart was maar gelukkig zijn we droog terug aangekomen. s’ Avonds zijn we ‘uitgeweest’ in een locale kroeg wat heel gezellig was en natuurlijk zijn we op de terugweg weer aangehouden door de politie… (wanneer worden we eens niet aangehouden…) Rosanne moest blazen, maar er was natuurlijk niets aan de hand dus konden we weer verder naar het hostel. De volgende dag hebben we mountainbikes gehuurd in het Mlilwane reserve en daar een paar uurtjes rondgefietst. Het was een super mooie dag en in het park zijn we nog langs hertachtigen, gnoes en zebra’s gefietst. Eigenlijk wilden we naar House of Fire bij Mandalela’s waar normaal live muziek is en veel te doen is ’s avonds, maar het was dicht omdat ze al druk bezig waren met de voorbereidingen voor een groot festival eind mei. Maar het zag er al zo leuk uit dat we van plan zijn om naar dat festival te gaan!

Afgelopen weekend zijn we naar Drakensbergen gereden, wat nog best wel een eindje weg was, maar gelukkig hadden we een lang weekend. We zijn in een hostel aan de rand van de bergen, wat natuurlijk een super mooi uitzicht gaf! De volgende dag hebben we hike gedaan waarbij we eerst naar 2500m hoogte reden en vanaf daar gingen lopen. Een stuk was 300m letterlijk omhoog klimmen op de rotsen, wat natuurlijk wel leuk was maar wel vermoeiend! Natuurlijk moesten we ook weer beneden zien te komen wat we via ladders moesten doen. Het was super mooi maar op het eind was ik blij weer terug bij de auto te zijn na 7 uur lopen! De volgende dag dachten we nog niet genoeg gelopen te hebben en zijn we naar midden drakenbergen gereden en daar nog een korte hike gedaan die niet zo steil omhoog was. Na al dat lopen gingen we ’s avonds maar lekker uit eten en in de kroeg van het hostel hangen.

We zijn eindelijk begonnen met de interventies op alle scholen!!! Het gaat best wel goed, maar we zijn natuurlijk erg uitgelopen waardoor we nu proberen op meerdere scholen op een dag de interventies te houden. Af en toe is het echt heel vervelend, aangezien de scholen nooit aan de leraren doorgeven dat wij komen en het elke keer weer zeuren is. Afspraken maken lukt niet bepaald in Zuid-Afrika…. Omdat we nu hele dagen interventies hebben moeten we in de weekenden en avonden onze resultaten schrijven. Beetje jammer natuurlijk… Dit weekend zitten we dus maar thuis, maar gelukkig is het mooi weer! Over drie weken moet ik alweer mijn thesis inleveren! Tijd vlieg echt voorbij! Dat zal nog wel even stressen worden… Maar gelukkig kan ik daarna nog twee weekjes reizen bij Kaapstad en Garden route, ook al zal het voornamelijk regen zijn dan… Maar ja, dat zijn Nederlanders wel gewend hé!

• 11 Mei 2014 - 23:12

Joke:

Eindelijk komt er schot in waar je voor in ZA bent. Desondanks heb je nog veel andere mooie belevenissen. Die cheeta is fantastisch. Ik ben jaloers. Vandaag jouw pa en ma bij Helmy en Andre gesproken. klaas kon zijn spieren goed voelen na het harde werken bij Hilde en Stef. Groetjes en veel succes met het schrijven van de thesis,

• 12 Mei 2014 - 12:15

Mama:

Wat een verhalen en actie op reisgebied. Ik begin bijna jaloers te worden.
    En het is wel prettig dat je nu eindelijk aan je afstudeeropdracht kunt werken. Succes