Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Loes jong - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Loes jong - WaarBenJij.nu

Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Loes

15 November 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Aangezien de vlucht naar Cambodja vanuit Kuala Lumpur om 7 uur ’s ochtends vertrok, moesten we de avond ervoor de bus vanuit Penang hebben. De bus kwam jammer genoeg net te laat aan om de bus naar het vliegveld te nemen waardoor we een taxi hadden die zei dat het ongeveer 100 Ringget (€25) zou zijn wat uiteindelijk 250 Ringget werd omdat hij even had verzwegen over het nachttarief waardoor het verdubbeld werd… Altijd fijn om er herinnerd aan te worden dat je een toerist bent en altijd veel te veel betaald… Eenmaal aangekomen in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, zijn we met de tuk tuk (scooter met karretje erachter) naar de gevangenis/ museum geweest. Ik wist helemaal niet dat er tegen de 4 miljoen mensen hier vermoord zijn en dan zo kort geleden nog (1979 was de leider verslagen maar had toch nog de macht tot aan zijn dood in 1998)! Dit is dus ongeveer 20% van de bevolking! Heel toevallig was de eerste overlever dan die gevangenis daar om een groep rond te leiden en zijn we ook maar snel met hem op de foto gegaan. Daarna zijn we naar ‘’The Killing Fields’’ geweest, wat best wel indrukwekkend was. Een heel rustgevende plek eigenlijk, maar ontzettend veel massa graven en bijvoorbeeld een boom waar baby’s tegenaan werden geslagen en daarna in het graf werden gegooid. Ook een gebouw vol met doodshoofden en alle kleding van mensen die naar boven zijn gekomen vanuit de graven. Best wel apart om hier alles over te horen door audio tape, in het Nederlands zelfs! ’s Avonds zijn we uitgeweest wat een beetje tegenviel omdat alle barretjes vol zaten met veel te oude vieze mannen met veel te jonge mooie Thaise meisjes, verder geen vooroordelen hoor… De mensen zijn hier echt super arm en het valt me nu ook wel op dat Maleisië toch wel heel erg ontwikkeld is vergeleken met andere landen in Zuidoost Azië. De tweede dag wilden we naar het paleis en het nationaal museum gaan, maar omdat de koning blijkbaar een maand geleden overleden is was alles gesloten. Toen zijn we maar naar ‘’The Russian Market’’ gegaan om daar lekker goedkoop te shoppen. Blijft raar hoe de mensen hier rijden, maakt helemaal niet uit of je rechts of links in haalt of aan het spookrijden bent! Je hoeft ook niet in je spiegels te kijken, de mensen achter je moeten maar opletten. Hierna zijn we naar het noorden van Cambodja, Siem Reap, gegaan waar Ankor Wat en Bayon heel bekend zijn. De wegen zijn hier zo slecht dat we denk ik het grootste deel met 30 km/h over de ‘’snelweg’’ zijn gereden. In Siem Reap hebben we een dagkaart voor alle oude tempels gekocht en zijn we van tempel naar tempel gebracht met de tuk tuk. Ik heb geen idee hoeveel we er gezien hebben maar uiteindelijk waren we het aardig zat. Blijft grappig om te zien dat alle aapjes totaal niet bang zijn voor westerse mensen maar gelijk wegrennen als er een local aan komt! We wilden zonsondergang zien boven op een tempel wat op een berg staat, wat erg mooi schijnt te zien. Maar uiteindelijk hebben we alleen maar foto’s gemaakt van alle honderden chinezen die de zonsondergang wilden kijken, er stond een mega lange rij om naar boven te gaan! We zijn maar voor de zonsondergang vetrokken omdat het veeeeeeeel te druk was. De dag erna wilden we eigenlijk naar een local vissersdorpje en een bootritje maken, totdat de hosteleigenaar ineens zijn dat de bus om 5 uur AM vetrok dan de verwachte PM. Dus dat viel even tegen. Toch maar naar de avondmarktjes en de barstraat geweest! ’s Ochtends ging onze wekker niet af maar gelukkig werden we wakker gemaakt om heel erg gehaast in te pakken en richting Laos te vertrekken!

• 15 November 2012 - 20:33

Joost:

Ha zussie! je leeft dus nog :D das mooi. ben jij weer even mooi opgelicht, altijd fijn... hoop dat je het komende tijd ook nog naar je zin hebt!
    groeten, je broertje

• 17 November 2012 - 12:53

Leo:

Hoi Loes,

Ik weet het niet precies meer maar doe je nu? Een studie reisleidster of geschiedenis?

Het lijkt me heel indrukwekkend om de Oosterse cultuur te beleven in het (rijke) Maleisie maar ook de omringende landen te bezoeken.
    Ik heb niet de indruk dat je oom en tante je moeten komen redden uit Maleisie.
    Hetgeen Joke denk ik toch wel wat lijkt.

Heel veel succes met de Maleisische studie en ik vermoed dat er binnenkort weer een nieuw reisettappe verslag op de site staat.